Table of Contents

חמשת הכוחות של פורטר

מודל חמשת הכוחות של פורטר הוא מודל בו משתמשים בעולם השיווק לאורך שנים. המודל נחשב לאחד מהמודלים המפורסמים ביותר ובאמצעותו ניתן לנתח ולאפיין ענפים שונים. המודל מתבסס על התובנה בה על החברה להתאים את האסטרטגיה ביחס למשתנים השונים שעשויים להשפיע על עתידה בשוק. המודל בוחן את הכוחות החיצוניים שעל כל חברה להתייחס אליהם בעת כניסתה לענף.

  1. איום ממתחרים פוטנציאליים.
    הכוח הראשון בוחן את האיום מפני המתחרים הפוטנציאליים. בשלב הראשוני עלינו לבחון את רמת התחרות שבענות. ככל שהתחרות גדולה, כך השוק עובר שינויים שונים ונתח השוק של החברה קטן. המטרה העיקרית בשלב הראשוני במודל של פורטר היא להעריך את מידת האטרקטיביות בשוק. כך למעשה אנו בוחנים את מחסומי הכניסה לענף.
    מחסומי הכניסה לענף מתייחסים לקושי המוטל על החברות בעת כניסתן לענף חדש. ככל שיש קושי בכניסה, כך פחות מתחרים “יעזו” להיכנס לתחרות.
  2. לקוחות.
    כוח המיקוח של לקוחות הוא משנה נוסף המשפיע על מידת האטרקטיביות של השוק. משתנים שונים מצביעים לנו על הכוח של הלקוחות על החברה בתמחור המוצרים השונים. ככל שנפח הקונה גדל, כך גם כוחו מול החברה. בשוק בו קיימים מוצרים חילופיים, האטרקטיביות תרד, מכיוון שהסיכוי שלקוחות יעדיפו לרכוש מוצרים תחליפיים גדל. העוצמה והמוניטין, הייחוד של המוצר, מספר הלקוחות ויכולת המעבר בין הספקים אלו פרמטרים נוספים המשפיעים על מידת האטרקטיביות של השוק.
  3. כוח המיקוח של הספקים.
    הספקים הם חלק בלתי נפרד מהחברה ועשויים להשפיע עליה לטובה ולרעה בתהליך העבודה. ככל שמספר הספקים גדל כך כוחה של הארגון והאפשרות להתנייד בין הספקים השונים גדלה. גודל הלקוח כמובן משפיע על כוחו מול הספק. כך גם מספר הלקוחות שיש לספק, המוצרים התחליפיים ויחוד המוצר.
  4. עוצמת התחרות בין המתחרים.
    ישנם עוצמות שונות בשווקים בין המתחרים. ישנם שווקים מונופוליסטיים, שווקים אוליגופוליים ושווקים מקוטעים. עוצמת התחרות מתקשרת גם היא לחסמי הכניסה והיציאה של מתחרים מהשוק.
  5. איום מוצרים תחליפיים.
    לאיום המוצרים התחליפיים השפעה רבה על מידת האטרקטיביות של המוצר בשוק.
    ככל שקיימים יותר מוצרים תחליפיים כך נתח מסוים מהשוק יעדיף אותם.