גיוס עובדים
גיוס עובדים הינה שלב, המתבצע בכל עסק אשר מעוניין להתרחב ולהגדיל או לשפר את העבודה של העסק.
לצורך גיוס עובדים, אנו בתור מנהלי עסקים צריכים להגדיר מספר שלבים לפני התחלת התהליך?
- מקורות גיוס עובדים.
- מדדים ומערכת לגיוס העובדים.
- תהליך קליטה של גיוס העובדים.
- מיון המועמדים.
יש לזכור, כי עתיד החברה תלוי בעובדים אשר יתקבלו לחברה, ולכן חשוב לעשות זאת בדרך הטובה ביותר אשר תקדם את העסק שלך. בתור בעל עסק, עליך לערוך מיון אשר ממנו יתקבלו האנשים שיוכלו לספק מידע, לעמוד בדרישות השונות של העסק, להפגין מומחיות, לתרום מהניסיון ולענות על צרכי החברה.
שיטות לגיוס עובדים
- מודעות דרושים.
מודעות דרושים הינה השיטה הישנה לגיוס עובדים, שככל הנראה תשאר לתמיד.
באמצעות שיטה זו, החברה תפרסם מודעות דרושים, בהן יתוארו כל הדרישות השונות לקבלה.
באמצעות קורות החיים של המעוניינים והבירורים השונים אשר מתקבלים, תוכל החברה לעבור לשלבי המיון. שיטה זו מאפשרת לנו להגיע לקהל רחב, כל עוד אנו מפרסמים במקומות המתאימים עם האוכ’ המסויימת שאנו זקוקים לעסק. בשיטה זו, מתקיימת פגישת הכרות ללא דעות קדומות על האדם, מלבד מבט בקורות חייו.
הבעיה היא ששיטה זו דורשת משאבים ושעות עבודה, בנוסף לכל אמצעי הפרסום השונים. קיים גם סיכון לאוכלוסייה לא מתאימה אשר פונה לעסק עקב ה”אי סינון” עפ”י שיטה זו. - חברה חיצונית.
הדרך הפופלארית ביותר בשנים האחרונות. אתרים ועסקים שונים מציעים לחברות השונות לעשות עבורם את העבודה השחורה, ולהפנות אליהם את המועמדים עפ”י הדרישות שמקציבה החברה.
חברות כמו AllJobs או “דרושים” שונות, שולטות בתחום בשנים האחרונות.
שיטה זו אמנם חוסכת זמן ועבודה שחורה לחברה ולבעל העסק, אך יש לזכור, כי גם באמצעות שיטה זו, תהליך המיון הוא “דל” ביותר וקשה לערוך סינון. בנוסף, שיטה זו בדר”כ יקרה יותר. שיטה זו מתאימה בדר”כ כאשר פרופיל העובד ברור מאד ופחות מקצועי, מתאימה לחברות גדולות הזקוקות לגיוס רחב של עובדים. - “חבר מביא חבר”.
שיטה שהתפתחה ונהייתה פופלארית, בשיטה זו העובדים ממליצים על חבריהם או מכריהם ובתמורה לכך, מקבלים שכר או “צ’ופר” במידה והחבר מתקבל לעבודה.
שיטה זו החלה לפעול גם כשיטת שיווק, כאשר קורסים שונים ובתי ספר מעניקים צ’ופרים שונים בתמורה לרישום חבריהם וקבלתם.
שיטה זו בדר”כ הטובה מבין כולם. לרוב, האנשים איכותיים ביותר, מהסיבה שהחברה מקבלת חוות דעת בנוסף לקורות חיים והמלצות שונות.
שיטה זו פופלארית בחברות היי-טק שונות, ולצערנו בקרב חיפוש עבודה בגיל מבוגר, הינה השיטה שמספקת לרוב מענה למבוגרים.
מהם השלבים בחיפוש עובדים?
לאחר תהליך הפרסום והדרך בה בחרתם לגייס את העובדים השונים, ישנם כמה דרכים בשלבי המיון והקבלה של העובדים השונים.
- קורות חיים.
השלב הראשוני בו תוכל למיין ולסנן את העובדים. - ראיון מקדים.
בריאיון זה תוכל לברר בעיקר פרטים אישיים על הלקוח, מגורים וכדומה.
מתבצע בדר”כ באמצעות מייל או באמצעות שיחה טלפונית. - ראיון עבודה.
בריאיון עבודה עליך לבחון היטב את האדם העומד מולך ולהחליט האם יתאים לצרכי החברה השונים.
באמצעות הריאיון תוכל לקבל רושם ראשוני על האדם, על המקצועיות שלו, ובאמצעות שאלות מכוונות לצרכים בריאיון העבודה, תוכל לסנן ולמיין היטב את המועמדים השונים.
כחלק מתהליך העבודה ניתן לערוך מבחנים לצורך בדיקת והתאמת העובדים השונים.
המבחנים יכולים להיות פסיכולוגיים/טכניים וכו’… - קבלה לעבודה.
קביעת התנאים, קביעת ימי עבודה ועל כל הכלול במשרה.
טיפים למיון עובדים
- לא להתפשר!
- לא להכנס לעימות עם המרואיין.
- בקש מהמרואיין להסביר כיצד ניסיונו יכל להועיל בתפקיד.
- שאל כמה שאלות ידע.
- שאל שאלות הקשורות לנושא העבודה.
- אפשרות לדבר עם מעסיקים קודמים.
- ערוך חיפוש על המרואיין.