המילים “מנועי חיפוש”, יוצרות אצל האדם מיד את האסוציאציה “Google”.
במידה ואנו זקוקים לתשובה מיידית, מיד נפנה למנוע החיפוש על מנת למצוא את התשובה,
בין אם זה חנות כלשהי, מידע, היסטוריה, פרטים טכניים או כל דבר העולה במהלך היום יום.
רשתות החיפוש למעשה מרכזות את כל המידע ומציגות אותו עפ”י אלגוריתמים למילים שונות.
מנוע חיפוש הוא למעשה מערכת למחזור מידע, המרוכזת בדרך דיגיטלית.
האלגוריתמים השונים במערכות המידע הללו משוכללים ביותר ויודעים לסנן תוצאות לא רלוונטיות בשניות, על מנת לתת ללקוח את התשובה במהירות המירבית, והממוקדת לרלוונטיות לשאלתו.
מנוע החיפוש הראשון שהוקם נקרא “ארצ’י”, פותח בשנת 1990, ע”י סטודנט באוניברסיטה במונטריאול.
מנוע זה איפשר לחפש קבצי FTP שהיו פורוטוקול להעברת הקבצים המרכזי באינטרנט שבאותה התקופה.
בשנת 1991, פותח מנוע החיפוש “גופר” ע”י סטודנט באוניברסיטה במינסוטה, המנוע סרק רק מסמכי טקסט אשר היו מאוחסנים על שרתי FTP.
המנוע חיפוש הראשון אשר סקר את רשת המידע העולמית באמצעות זחלן היה Wandex, מנוע שאינו פועל בימינו ופותח בשנת 1993, מטרתו הראשונית היה למדוד את קצב הגידול של הרשת האינטרנט.
באותה שנה, פותח גם מנוע החיפוש Aliweb, שקיים גם בימינו.
כיצד מורכב מנוע חיפוש?
מנוע חיפוש מודרני המתאים לצרכים השונים של הלקוחות בימינו, מורכב לרוב משלושה חלקים עיקריים:
1. ספיידר – הינו רכיב המאפשר לאתר קבצים הנמצאים במחשב אישי או במרחב אינטרנטי.
2. מנוע אינדקס – אשר מפרק תכני מסמכים ויוצר אינדקס עפ”י מילים.
3. מנוע איחזור – רכיב שמקבל שאלות חיפוש של המשתמש ומאתר את התוצאות הדרושות.
ההבדלים בין מנועי החיפוש השונים, הם באלגוריתמים של חיפוש ואיתור הקבצים בבניית האינדקס ושוני באחזור הנתונים.
סוגי מנועי החיפוש
כולנו אמנם מכירים את מנועי החיפוש בדמותו של Google, המאפשר ללקוח להציג את המידע הדרוש בכל נושא ללקוח הפונה אליו בשאלה, אך ישנם סוגים שונים של מנועי חיפוש ממוקדים לתחומים רלוונטיים.
מנועי חיפוש בעלי התמחות מיוחדת בין אם מדובר במדע, טבע, היסטוריה ועוד…
התחרות על העמוד הראשון
במידה ואנו מתכוונים להכנס “לתחרות על מיקומנו בתוצאות החיפוש”, עלינו להבין אילו תוצאות חיפוש המנועים השונים מציגים ללקוח ומדוע.
מטרתו הראשונית של מנוע החיפוש, היא כמובן רווחית – כך באמצעות תשלום למנוע החיפוש, יוכל המפרסם להבטיח כי מודעתו תופיע בעת שאילתות חיפוש שונות, כאשר שיטת התשלום היא בעבור הקלקה של הלקוח על המודעה.
כאשר מדובר בתחרות האורגנית, מנוע החיפוש מציג ללקוחותיו את האתרים בעלי הרלוונטיות הגבוהה ביותר והאיכותיים ביותר עפ”י מחקר שנעשה ע”י האלגוריתמים השונים הקיימים בו.
כאשר מנוע חיפוש, סורק כי ישנם קישורים רבים מאתרים איכותיים לאתר, כניסות מרובות, וכאשר האתר מסודר וזמן השהייה בו גדול, האלגוריתמים מסיקים מכך, שהאתר הינו איכותי, ועפ”י נתונים אלו הוא יקודם וידורג בשילוב הרלוונטיות לשאילתת חיפוש.
מונופול של Google?
מנוע החיפוש של גוגל, נמצא כמובן בבעלות חברת Google, והינו המנוע הפופלארי ביותר בעולם האינטרנט.
מדי יום ישנם מאות מיליוני כניסות לאתר השולחים אליו יותר מ-3 מיליארק בקשות למציאת תוכן מסויים באינטרנט. המנוע פותח בשנת 1997 והינו מקור הגאווה של חברת Google.
דף הבית: http://www.google.co.il/
מידע בויקיפדיה על גוגל: גוגל ויקיפדיה
הפריצה הגדולה של מנוע החיפוש החלה בשנת 2001, בה החל לשלוט בתחום מנועי החיפוש בעולם.
חדשנותו היתה באיכות הדירוג תוצאות החיפוש שחושב לפי חשיבות באמצעות חישוב המתבסס על כמות הדפים המקשרים אליהם וחשיבותם של הדפים מהם יוצא הקישור.
בניגוד לתעשיית האינטרנט המודרני, בה האתרים השונים מעוצבים בצורה פופלארית ו”מסובכת”, דף הבית של מנוע החיפוש של גוגל הינו פשוט ביותר והמודעות בדף התוצאות של החיפוש מעוצבות באופן מינימלי ביותר.
בנוסף לאפשרות לחיפוש חופשי, מאפשר מנוע החיפוש של גוגל, חיפוש אתרים ספציפיים ועמודים הרלוונטיים רק לאתר הספציפי.
מלבד חיפוש אתרים שונים ברחבי הרשת, באפשרות הלקוח לחפש תמונות, סרטונים, מסמכים ועוד במנוע החיפוש. גוגל שידרגה את מנוע החיפוש ומאפשרת לכוון את החיפושים עפ”י מדינות, איזורים ועפ”י אופי השימוש המותר בסוג התמונה או הקובץ אותו הינך מחפש.
באפשרות הלקוח לחפש תמונות לשימוש באופן מסחרי וציבורי.
כיצד גוגל מדרגת את האתרים?
תוצאות החיפוש בגוגל מוצגות עפ”י סדר חשיבות אשר מעניקה גוגל לאתרים השונים באמצעות אלגוריתמים של סריקת האתרים. המנוע מיכל תכונות לשוניות למילה והטיותיה.
ככל שהמילה המופיעה באתר קשורה לשאילתת החיפוש של הלקוח, כך תושפע דירוגה עפ”י סדר תוצאות חיפוש.
“יותר מזל משכל”
אפשרות שפיתחה גוגל הניתנת בחלון חיפוש המידע שבאתרה.
כאשר משתמש כותב את שאילתת החיפוש ולוחץ על כפתור זה, הדפדפן עובר אוטומטית לתוצאה הראשונה שמוצא בחיפוש. השמועות הן, שגוגל מפסידה מידי שנה יותר מ-100 מיליון בעקבות פיתוח אפשרות זו. מכיוון שאינה מרוויחה מהתוצאות הממומנות והפרסומות.
כמה כבר גוגל מצליחה?
מנוע החיפוש של גוגל הוא המצליח ביותר בעולם. יותר מ87% מהמשתמשים ברחבי העולם משתמשים בו, ובישראל השימוש בו עומד על כ-94% שימוש ביחס למנועי חיפוש שונים.
מנוע החיפוש של גוגל משמש כדף הבית הנצפה ביותר ברחבי העולם.
מה קורה הלאה?
מלבד כלים שונים של גוגל המפתחת בשנים האחרונות, כשמטרתה היא להשתלט על חווית המשתמש והגולש ברחבי האינטרנט ולספק לו את כל צרכיו בתוכנות החברה (מידע מורחב ניתן לקבל ב”כלים של גוגל“)
התוכניות לגבי מנוע החיפוש היא לאפשר ללקוח למצוא את התשובה המדוייקת לשאלתו במנוע החיפוש, מבלי שיצטרך להכנס לאתר האינטרנט בתוצאות החיפוש ולמצוא לבדו את התשובה.
קידום אתרים בגוגל
תחום קידום האתרים, בישראל בעיקר, ובעולם בכלל מתמקד על קידום במנוע החיפוש של גוגל.
מטרת כל חברה היא למעשה להיות בתוצאות הראשונות כדי לספק ללקוח מענה ראשוני ולהוביל למכירות.
קידום אורגני, הינו תהליך ארוך, התלוי בעיקר בתחרות שבו.
(למידע מורחב על קידום אורגני)
פרסום בגוגל
גוגל פיתחה את כלי הפרסום להצגת המודעות הממומנות הנקרא – Google Adwords.
באמצעות תשלום בכלי זה יוכל המפרסם להבטיח את מיקומו בגוגל (אם כי מיקום תוצאותיו מבין המודעות הממומנות תלוי במספר גורמים שונים). התשלום מתבצע בעבור קליקים, וניתן לשלם בעבור חשיפות.
נעזרים בגוגל
כבר כמה שנים מאז הצלחתה הגדולה של גוגל שבני האדם לא מסתפקים בהשערות לגבי שאלות העומדות לפניהם בחיי היום יום. גוגל הפכה למקור “בדיקה ווידוא” לגבי שלל השאלות העומדות לפני האדם במהלך חייו.
הנה דוגמה קטנה לשאלת השחקן הטוב בעולם “רונאלדו נגד מסי“…
מנוע החיפוש – Bing
בינג הינו מנוע חיפוש אינטרנט נוסף, אשר פיתחה חברת מיקרוסופט.
מנוע החיפוש הושק בשנת 2009 לאחר הרבה תגובות ושמועות בטרם יציאתו ואיכותו
ההרשמה למנוע החיפוש היא חינמית כמובן.
מנוע החיפוש של בינג, בדומה לגוגל, סורק אלגוריתמים שונים ומדרג את תוצאות החיפוש עפ”י רלוונטיות של שאילתת החיפוש.
אתר החברה: www.bing.com
לקריאת ערך ויקיפדיה על בינג.
מה שונה?
המאפיין הבולט של מנוע החיפוש היא דרכי הצגת התוצאות של מנוע החיפוש.
החזון היה תוצאה אישית ומדוייקת לכל לקוח. באמצעות האלגוריתם מבין המנוע מה בדיוק מחפש הגולש עפ”י מבט על חיפשיו בעבר במנוע החיפוש.
שירותים נוספים
בינג מנסה לבסס עצמה ולשמש לגולשים השונים אפשרויות נוספות תוצרת הבית של מיקרוסופט.
כאשר השיקה בשנת 2009 את Bing Maps על מנת להתחרות עם Google Map.
עברית?
מנוע החיפוש של בינג עדיין אינו זמין בעברית למרות קודמיו שפיתחה חברת מיקרוסופט אשר היו זמינים גם לשימוש בעברית.
לכן, בישראל לא מרבים להשתמש בו.
כמות משתמשים
למרות העליה בשבועות הראשונים להשקתו של מנוע החיפוש בעקבות השיווק המסיבי של חברת מיקרוסופט, בינג לא הצליח לתפוס בצורה משמעותית את כמות המשתמשים.
בסוף יולי 2009, על מנת להתחרות עם ענקית החיפוש, Google, החליטו בינג ויאהו לשתף פעולה, אך מצבה הכלכלי של יאהו התדרדר ויצר חשש בקרב אנשי מיקרוסופט לגבי שיתוף הפעולה.
בינג נחשב למנוע חיפוש השני בכמות המשתמשים בעולם, כש3.9% מנפח החיפוש, נעשה בו.
למרות הניסיונות השונים להתחרות עם גוגל, בינג לא משיבה תחרות לענקית החיפוש.
Yahoo – יאהו
חברת תוכנה אמריקאית המפעילה שירותי אינטרנט ברחבי העולם.
אתר יאהו הינו אחד הפורטלים הפופלאריים בעולם, עם למעלה מ-500 מיליון כניסות מדי יום.
במדד הדירוג של אלקסה, יאהו מדורגים במקום הרביעי בעולם.
בשנת 1996 הופקה החברה לבורסת נאסדאק, נמכרו מעל ל2.6 מיליון מניות במחיר של 13 דולר למניה.
בשנת 2000 המניה הגיעה למחיר שיא של 475 דולר ולאחר שנה נפלה למחיר שפל של 8 דולר.
אתר החברה: www.yahoo.com
לקריאת ערך ויקיפדיה על יאהו.
שירותים עיקריים
יאהו למעשה הינו פורטל אינטרנט מהמובילים בעולם, המתפקד בעיקר בארה”ב.
בנוסף, הינו מדריך אתרים, דואר אלקטרוני, מסנג’ר, צ’אט, קניות והשוואת מחירים, רשימות דיוור, מכירות פומביות,בלוגים, קהילות וירטואליות, שיתוף וידאו, שיתוף תמונות, אירוח אתרים, מפות, לוחות ופורטל נפרד המיועד לילדים.
בנוסף, יאהו מהווה מנוע חיפוש פופלארי בארה”ב. למרות שאינו יכל להתחרות עם ענקית החיפוש גוגל על השליטה במנוע החיפוש העולמי.
משתמשים
יאהו הינו אתר פופלארי ביותר, בעיקר בארה”ב, ובעיקר בתור פורטל.
השימוש במנועי החיפוש הינו מזערי יחסית לענקית החיפוש גוגל.
נפח החיפוש באינטרנט ביאהו נע על 1% מבין כל העולם.
יאהו בישראל
יאהו אינו פופלארי בישראל, ולא מציע שירותים בעברית.
בתור פורטל, הינו פורטל הפונה לאמריקאים וישראלים שונים לעיתים מתעדכנים בפורטל בחדשות השונות ברחבי העולם. מבחינת מנוע חיפוש, אינו מהווה מוקד לישראלים.
לכן, תחום קידום האתרים, לחברות העובדות בישראל בלבד, אינו מהווה משמעות.
איחוד עם Bing
בשנת 2009 התאחדו רשת החיפוש של יאהו ובינג על מנת לנסות ולהתחרות בענקית החיפוש גוגל, דבר שלא שינה את מעמדן ואף החליש את בינג, עקב הבעיות הכלכליות של יאהו.
גאווה ישראלית
ב-2010 הודיעה חברת יאהו על רכישת חברת טכנולוגית האינטרנט הישראלית – “דאפר”.
חברת דאפר מספקת פתרונות פרסום ומטרתה היא לחזק את שליטת של יאהו, בעיקר בשל פורטל, בתחום פרסומות Dispay.
בשנת 2011 נפתח רשמית סניף יאהו בישראל, הממקום בתל אביב.
Ask – מנוע חיפוש
מתחרה נוסף, משמעותי יותר למנועי החיפוש הוא מנוע החיפוש של אסק.
מנוע זה אחראי לנפח 5% מהחיפושים השונים בעולם אך נחשב כאיכותי.
מנוע חיפוש כמעט-אנוש ונחשב ידידותי למשתמש ועוזר על מנת לשרת את לקוחותיו, כך שניתן לשאול אותו שאלות כמו בשפת היום יום. “איפה יש פיצריה באיזור”.
מנוע חיפוש זה נותן משקל רב ללינקים איכותיים, כך שתהליך הקידום מבחינת דירוג ב-Ask, פחות מתייחס לשאר הנתונים ויותר ל”המלמות מאתרים”.
אתר Ask – מנוע החיפוש: www.ask.com
בישראל
איכות התוצאות של מנוע החיפוש בעברית הן מן הסתם הרבה פחות איכותיות מאשר בשפה האנגלית, לכן פחות מייחסים בארץ חשיבות לקידום במנוע חיפוש זה.
רשימת מנועי חיפוש נוספים בינלאומיים
1. Teoma
2. Hotbot
3. Lycos
4. Dmoz
5. Allsearchengines
6. Goto
7. Excite
8. Infoseek
9. Flnder
10. MeataCrawler
11. LookSmart
12. WebCrawler
רשימת מנועי חיפוש ישראלים
1. Walla
2. Nana
3. Start
4. MSN
5. דפי זהב
6. Tapuz
7. זולו
8. Internet Zahav
9. Reshet
10. IOL
11. 2find
מנועי חיפוש שונים
Vivisimo – מנוע חיפוש עפ”י קטגוריות.
Google Groups – מנוע חיפוש עפ”י קטגוריות.
FreePeopleSearchEngine – מנוע חיפוש לאנשים.
Pandia – מנוע חיפוש לחדשות.
Dito מנוע חיפוש לתמונות ואיורים.