תוכנית שותפים היא למעשה הסכם שנוצר בין מנהל אתר או בעלים של אתר אינטרנט לבין חברה או עצמאי שמעוניין למכור או לפרסם את המוצרים השונים שלו. בתוכנית שותפים, בעל האתר למעשה משמש כ”סוכן” ומשווק את המוצר, במטרה למכור אותו או להוביל את הגולשים שבאתר האינטרנט שלו להיכנס לאתר של המוצר. תכניות שותפים רבות ומערכות למעקב אחריהן רבות ניתן למצוא ברשת ומאפשרות הזדמנות להכנסה צדדית.
מטרת תוכנית שותפים
מן הסתם המטרה הכללית והמרכזית בביצוע תוכנית שותפים היא למטרת קידום מכירות של המוצרים השונים. למעשה, החברה שמפרסמת את המוצרים השונים שלה, משתמשת בבעלי האתרים השונים, על מנת לייבא לקוחות מכל רחבי העולם ומכל רחבי הרשת. תוכנית שותפים היא למעשה שיתוף פעולה שבין שני הצדדים, כאשר בעל האתר מרוויח (לרוב) מעמלות למכירה או ל”ליד” של
כל לקוח שקנה את המוצר והגיע דרך אתר האינטרנט שלו.
95% מהתוכניות שותפים מתבצעות למטרת קידום המכירה, ישנם מצבים שעסקים עושים תוכניות שותפים על מנת לקבל תנועה לאתר, במצבים האלה, העמלות הם פר “ליד”. במידה ויש לנו אתר אינטרנט אנו יכולים לעשות תוכניות שותפים עם חברות אשר מוכרות מוצרים (הקשורים לתחום שהאתר או הבלוג שלנו דנים בו). למעשה אנו משמשים כנציגים וממליצים על המוצרים השונים של החברה. החברה, באמצעות תוכניות שותפים רבות, מפרסמת את המוצרים השונים שלה ועשויה להביא למכירה.
תוכניות שותפים למעשה יוצרות מצב שנקרא : WinWin Situation – מצב בו שני הצדדים מרוויחים.
התהליך של תוכניות שותפים לרוב מרוכב מ”גלגל”:
הבלוגר או בעל האתר, כותב מאמר טכני המשולב עם מאמר פרסומי ושיווקי על המוצר – גולשים באתר האינטרנט אשר מעוניינים במוצר מקליקים על הבאנר או הקישור ונשלחים לעמוד הרכישה של המוצר, הגולשים מבצעים את המכירה – התוכנה או החברה שבאמצעותה אנו מבצעים את תוכנית השותפים מעדכנת את המערכת ברכישה והעמלה שנקבעה מראש מגיעה לבעל האתר.
ישנם מגוון רחב של מערכות לתוכניות שותפים שעוקבות אחרי התהליך ומדווחות על הרכישה של הגולשים דרך האתרים השונים. מומלץ תמיד לעקוב ולרשום את הרכישות על מנת לקבל את כל העמלות המגיעות לכם. ישנם מאות תוכניות שותפים, המטרה שלכם היא למצוא את התוכנית האמינה ביותר והמשתלמת ביותר עבור העסק שלכם.
בעלי אתרים מרוויחים כסף מתוכניות השותפים. ישנם יזמים רבים שמזהים אזורים גיאוגרפיים ומדינות שונות בהם יש ביקוש למוצר מסוים והתחרות על הביטויים הקשורים נמוכה במנועי החיפוש, ומשקיעים בקידום הביטויים השונים באופן אורגני על מנת להרוויח את העמלה מתוכניות השותפים השונות.
לעיתים, חברות ובעלי אתרים מעדיפים לשלב קמפיין ממומן באמצעות Google Adwords או באמצעות הרשתות החברתיות על מנת לקבל עמלות. ישנם תוכניות שותפים עם מטריצות מכירות וכו’…
הסיכונים בתוכניות השותפים
בזבוז זמן, הוא הסיכון הגדול ביותר בו לרוב אתרים שנכשלים ואינם מרוויחים מהשותפויות מבזבזים זמן יקר על שיווק המוצר. התהליך השיווקי ארוך, מטרתו לקדם את המוצר ולעיתים אינו משתלם.
בחירת מוצר לא טוב – לא מעט אתרים מתפתים לשווק כמה שיותר מוצרים באמצעות התוכניות הללו, לעיתים המוצרים שהם משווקים אינם מתאימים ואינם רלוונטיים מספיק לקהל הגולשים באתר האינטרנט שלהם או בבלוג שלהם. ההפסד אמנם לא מתבטא בקנס מסוים, אך הם מבזבזים זמן וכסף רב לשיווק המוצרים השונים ולמעשה עובדים ללא רווח. יש לערוך מחקר מקיף לפני שנכנסים לכל השותפויות ולא להתפתות מעמלות גבוהות שמציעות החברות השונות.
אי קבלת עמלה ותשלום שאינו מתבצע בזמן, הם מקרים נפוצים כאשר עובדים מול אתרים בכל רחבי העולם ועם חברות בינלאומיות שונות. יש לשים לב היטב ולסגור את החוזה תוך כדי הקפדה על הפרטים הקטנים ביותר.