Table of Contents

רשת חברתית – Social Media

שיווק בפייסבוק | רשתות חברתיות |מדיה חברתית

רשתות חברתיות היו מאז ומתמיד, מראשית תחילתה של רשת האינטרנט.
צ’אט, טוקבקים (תגובות לכתבות), בלוגים היוו למעשה רשתות חברתיות ראשונות.
שנים לאחר מכן, קמו אתרי פורומים, שאחד המצליחים מביניהם היה הייד פארק.
הצ’אט בתפוז, נענע או כל מקום אחר, היה אחד ממקומות המפגש הראשונים, שחיברו בין קבוצות אוכלוסייה שונות, כאשר הצ’אט לרוב, היו בנושאים שונים.

Mirc – היוותה למעשה רשת חברתית לקבוצות פורום אליהן יכולת להשתייך, הרשת ליוותה את בני הנוער השונים והיתה למאין מפגש חברתי ברשת.
(לקריאת ערך המושג Mirc והסבר על הרשת החברתית, לחץ כאן)

אחת ההצלחות הראשונות של הישראלים בעולם ההיי טק והפיתוחים השונים, היו כמובן חברי ומייסדי ה-ICQicq שההצלחה של הרשת החברתית הזו סיחררה את העולם, והרימה את הרף לרשתות החברתיות השונות.
(לקריאת ערך המושג ICQ ועל ההצלחה המסחררת שלה, לחץ כאן)

מאוחר יותר, פרצה רשת מקושרים ברחבי ישראל, אשר איפשרה לכל משתמש להקים עמוד בו יוכל לספר על עצמו ולהוסיף תמונות אישיות.

Facebook למעשה שינתה את ההגדרה “רשתות חברתיות” והשתלטה על התחום מתחילת שנת 2008.
אין צורך להרחיב במילים, למעלה ממיליארד משתמשים, כשיותר מחצי מהם פעילים וכשרובם ברמה היומיומית, אומרים הכל על הרשת הנפלאה הזו.
(לכניסה לFacebook לחץ כאן)

שיווק בפייסבוק

עולם הפרסום, השתלט מהר מאד על רשת הפייסבוק וראה בו מקור לגישה עם לקוחות שונים פוטנציאלים, ובצדק. כאשר אנו מדברים על מעל 300 מיליון משתמשים הפעילים ברמה היומית, ניתן להבין מדוע מותגים שונים משקיעים את רוב כספם בפרסום ברשת החברתית הזו.

כיום, רוב החברות והמותגים דואגים לפרסם את עצמם ולמתג את עצמם ברשת הפייסבוק, הן מסיבות פרסום ולמטרת רכישת לקוחות חדשים, הן מסיבות מיתוג והן מסיבות שמירת קשר ומענה ללקוחותיהם השונים דרך הפייסבוק.
כך למשל תוכלו לראות בעמוד הבא, כיצד שומרת חברת “קוקה קולה” על קשר עם לקוחותיה, וממתגת את עצמה באמצעות הרשת החברתית, יש לציין כי חברה בסדר גודל זה דואגת למתג עצמה בכל מדינה בה היא פועלת. (לצפייה בעמוד העסקי של “קוקה קולה“)
מה יוצא מזה? מעל 300 אלף לקוחות ישראלים עוקבים אחרי העמוד, משתתפים בהגרלות וצופים בפרסומים השונים של החברה, חברת קוקה קולה דואגת להחדיר באמצעות פרסומות, סלוגנים ושיטות פרסום שונות את המותג עמוק לתוך תודעת הלקוח.

שרי כנסת שונים, דואגים גם הם לעדכן ולשתף את תומכיהם דרך הרשת החברתית. לצורך הדגמה, אחרי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עוקבים למעלה מחצי מיליון ישראלים.
נפטלי בנט, האחראי ליותר מ200 אלף עוקבים, אחרי עמוד הפייסבוק שלו, דואג לעדכן ולשתף חוויות שונות מחייו האישיים, ושיקולים שונים מחיי הפוליטיקה.
(לצפייה בעמוד של נפטלי בנט, לחץ כאן)

תוכניות טלוויזיה, דואגות לפרסם את שידוריהן בעמוד הפייסבוק ולשמור על קשר עם לקוחותיהם דרך הפייסבוק, בכך שמעלים קטעים שונים ותקצירים מהתוכניות ודואגים לעדכן בסטטוסים שונים מדי יום.
(לצפייה בדוגמה, בעמוד של התוכנית “צינור לילה” בערוץ 10, לחץ כאן)

כך גם בנוגע לערוצי חדשות, ערוצי ספורט, קבוצות ספורט וכמובן, מפורסמים ומותגים אשר משתפים מחיי היום יום, עורכים תקצירים שונים ולמעשה מאפשרים ללקוחותיהם להינות מעיתון דיגיטלי במשך היום.
כך הם סוחפים טוקבקים ותגובות שונות ויוצרים באז ורעש על הערוץ שלהם.
(לצפייה בדוגמה, בעמוד של התוכנית “חדשות 10”, לחץ כאן)

על מנת להחדיר את חשיבות הפרסום בפייסבוק, טוויטר וכל הרשתות החברתיות השונות, כוכב הטלוויזיה, הדואג לעדכן את לקוחותיו השונים, דורש מחברות המותגים השונות החל מ50,000 דולר בעבור ציוץ אחד!
(לכתבה המלאה והמחירים השונים על הציוצים של המפורסמים, לחץ כאן)

עסקים שונים שפרחו מהפייסבוק

אמנם הפייסבוק אינו מאפשר לך לפתוח עסק ואינו ממן שום תוכנית עסקית, אך עם מוטיבציה ותושייה נכונה, קל להתפרסם ולשווק את העסק שלך באמצעות הפייסבוק, גם בחינם.

עמוד “סטטוסים מצייצים”, אשר מייסדו אבין לן, פתח את העמוד בשנת 2009, הפך למעשה ל”פה של המדינה”, מלבד סטטוסים נחמדים העולים מדי שעה לעמוד, ישנם סיפורים מרגשי לב, תלונות לגבי מוסדות שונים וחברות ענק אשר ניתן למעשה להתאחד נגדן, במידה ופועלות באופן לא מוסרי.
הערוץ מונה מעל 300,000 עוקבים. אשר פעילים בערוץ מדי יום, כותבים, מגיבים.
עמוד זה, רכש יותר מעריצים מאשר תוכניות טלוויזיות שונות, ומאפשר למעשה “במה פתוחה” לישראלים.
(לצפייה בעמוד הפייסבוק של סטטוסים מצייצים, לחץ כאן)

כך למעשה תוכל גם אתה להקים קמפיין שיווק נפלא דרך הפייסבוק, מבלי לשלם סכום רב, ומבלי לצאת מהבית.
אמנם בעידן החדש, ישנם המון גורמים המקשים על פתיחת עסקים שונים, הרשתות החברתיות והמותגים השונים שידעו לנצל אותן, וכמויות המתחרים השונים שקמו בעשור האחרונות לכל מקצוע, מקשים על כל עסק בישראל. אך מנגד, במידה ותדעו לנצל טוב את המדיה, תוכלו לשווק את עצמכן בקלות.

Facebook Vs Google

מטרת האתר היא למעשה לקדם את העסק בגוגל, אכן זהו תחום השווה לכל עסק להשקיע בו. אך יש צורך להבין, שהפרסום ברשת החיפוש גוגל, הינו תחרותי, ולוקח זמן במידה ואנו בוחרים לקדם את העסק שלנו בדרך האורגנית, מנגד, במידה ונרצה לקדם את האתר “מהר כפי שאפשר” המחיר והתשלום ב-Google Adwords יכל להיגמר מהר משחשבנו עקב לחיצות שונות של לקוחות אשר “מתעניינים בלבד”.
באיזה שיטת פרסום למעשה נבחר לקדם את העסק שלנו?

עסק חדש:

עסק חדש זקוק לדחיפה מיידית על מנת לשרוד את חודשיו הראשונים בשוק, ולפתוח בסערה, על מנת להגיע למצב בו הוא רוכש לקוחות קבועים, ומציג עצמו בפני לקוחות שרגילים עשרות שנים לקנות במקומות הקבועים שלהם.

במידה והעסק פונה לצעירים, השיווק בפייסבוק יהיה עדיף תחילה. יש להבין שהשיווק בפייסבוק אינו דורש בניית אתר, קניית אחסון או תהליך קידום, לכן כל שעליו לעשות הוא לפתוח עמוד עסקי ולהתחיל לאסוף יוזרים שונים על מנת לפרסם את העסק באיזור.
מאוחר יותר, ניתן להתפתח ולפרסם דרך פייסבוק באמצעות תשלום ולערוך פילוחים שונים ופרסום עפ”י גילאים, אך תחילה לעסק מתחיל, מומלץ להעלות תמונות, סרטונים, סטטוסים ומבצעים של המקום ולהתחיל לאסוף לקוחות שונים בעמוד הפייסבוק. עסק שכונתי, יכל להיבנות על שמועה מפה לאוזן, והפייסבוק יכל להיות מקור שיקדם אותו באיזור.

במידה והעסק פונה לקהל המבוגר, מומלץ לא להשקיע את רוב המשאבים בפייסבוק, מלבד פתיחת עמוד עסקי ותפעולו ברמה הבסיסית ביותר.

התחרות בקידום אורגני בגוגל, הינה קשה, הדורשת התמדה והשקעה. לכן לעסק חדש מומלץ להתמקד בביטויים שונים ולהשקיע ב-Google Adwords בנוסף לפתיחת עמוד פייסבוק, ופרסום ע”י פילוח לאיזור המתאים ולגילאים המתאימים לתחום העסק שלך.